משפחות דתילוניות צריכות משפחה בלי תנאים

פנו למומחים של התקשרות זוגית

או חייגו עכשיו:

Photos Ezra Trabelsi

כל המאמרים

או חייגו עכשיו:

המוטיב החוזר אצל משפחות של חוזרים בתשובה או יוצאים בשאלה, הוא מוטיב הבדידות. בדידות בתוך המשפחה. הליכי השינוי שהם עושים מקשים עליהם לשמור על קשרים טובים עם בני המשפחה המורחבת והחברים הקודמים וכך הם הופכים יותר ויותר בודדים. וכפי שאנחנו יודעים, אחרי הבדידות מגיעים הסתגרות והתבדלות שלא יעשו איתנו ועם משפחתנו חסד.

אתה זה שמשתנה

אנשים משתנים במהלך החיים. וזה חלק מהחיים שלנו, כיחידים, כהורים וכבני משפחה. לא לכולם מתאימה הדרך שחונכו על ידי ההורים או הקהילה, וחלק מהאנשים מבקשי למצוא להם דרך משלהם, הם יעשו דרך ארוכה, ולא פשוטה. אלו החוזרים בתשובה יתחילו לגשש אחר המצוות, אחר הדקויות ואחר משהו שימלא את ליבם, ואלו העושים את הדרך ההפוכה יבקשו את השילוב בקהילה החילונית ואת פערי הידע שחסרים להם. בכל מקרה של שינוי דרך, חשיבות המשפחה העוטפת ושמירה על קשר עימה היא ערך חשוב שלא תמיד האדם ההולך בדרך מאמין בו ומודע אליו.

תרצו לשמוע עוד על תכנית "התקשרות זוגית"?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

שינוי דרך ללא בדידות

מאחר ואתה זה שעשית את השינוי, והחלטת לבקש מזור לנפשך, עליך לדעת שגם שמירת הקשר עם המשפחה נמצאת באחריותך. ערך המשפחה והקשר עימה, לא יסולא מפז. רבים ההולכים בדרכים וחושבים שהם יסתדרו, שהקהילה אליה הם מבקשים להשתייך תקבל אותם באהבה ובזרועות פתוחות, חילוניים וחרדים כאחד, מתקשים להבין שהקושי הוא דו צדדי. בעלי תשובה מתקבלים בחשש מה בקהילה החרדית ונדרשים להתאמץ מאד על מנת להשתייך, לדייק בניואנסים, לקבל עליהם מרות וכללים שהם לאו דווקא שייכים למה שהתכוונו מראש להיות, לעיתים הם מנתקים קשר עם המשפחה החילונית כי הם חושבים שזה יעניק להם נקודות טובות בתהליך, או ישמור את ילדיהם מלהיחשף למגזר ממנו הם התרחקו בכוונה תחילה. בעלי תשובה רבים סובלים מבדידות קשה, גם אם הצליחו להשתלב באופן יחסי בקהילה, החוסר בהורים מלווים ודואגים, סיוע בגידול הילדים, עצה טובה, אחים לצרה, ומפגשים משפחתיים ניכר במיוחד בשנים שמגדלים בהם את הילדים.

במבט אל העתיד

בעלי התשובה, על אף ההתחזקות בשמירת תורה ומצוות, צריכים להביט קדימה ולראות את תופעת היציאה בשאלה שסוערת וגועשת ומתרבה. הם לא יכולים להיות בטוחים שבניהם ובנותיהם ירצו גם הם להשתייך לקהילה החרדית, ואל להם לנתק אותם ממשפחתם, משפחה גם כאשר היא חילונית עודה משפחה.

וכן גם היוצאים, במסלול ההפוך. קשר של אמא ואבא הוא קשר שאין לו תחליף. לעיתים בגלל הטלטלה שעוברת המשפחה בעקבות היציאה בשאלה של אחד מהילדים, הקשר מתרופף ומתנתק. אבל זה לא אומר שהוא לא חשוב לבריאות הנפש, גם של היוצאים וגם של ההורים. קשרי משפחה לא נמדדים בהתאמה מדויקת לדרך החינוך, הם גדולים ורחבים מזה. הערך של הקשר המשפחתי רב מאד, והוא מעניק תחושת גב ויציבות, גם למי שעדיין לא סלל לעצמו את הדרך החדשה, גם לילד המורד או לנערה שלא מכירה בערכים שהוריה ניסו להנחיל לה במסגרת המשפחה.

האחריות שלכם

נוסיף ונאמר שהאחריות על שמירת ותחזוקת הקשר המשפחתי, היא לאו דווקא על בני המשפחה. כחלק מהדרך אותה אנחנו עושים, גם משפחות דתילוניות וגם בעלי תשובה או יוצאים בשאלה, עלינו לשמור ולתחזק את הערך הזה, גם למעננו וגם למען ילדינו. המפתחות לשמירה על קשר משפחתי גם בזמן תהליך או אחרי שינוי הדרך הן ראש פתוח ואהבה. ביקורת ושיפוטיות לא תועיל, וכך גם לא דרישות האחד מהשני. זה שהחלטת לשמור תורה ומצוות לא מכריח גם את ההורים לעשות כן, וזה שהחלטת לצאת בשאלה לא אומר שהורייך צריכים לשהות במקומות שלא לרוחם. אם תדעו לכבד האחד את הערכים של השני תוכלו להחזיק קשר משפחתי חם ויציב, שיסייע לכם לעבור תהליכים מורכבים, יעניק לילדים שלכם תמיכה ואהבה, ואף ערכים טובים של קבלת האחר גם אם הוא לא חושב כמוני, וגם אם הסיטואציה מורכבת. המשפחה תשאר חשובה תמיד.

תרצו לשמוע עוד על תכנית "התקשרות זוגית"?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם: