הילד חזר בתשובה? 9 עצות שיעזרו להורים של חוזרים בתשובה לשמור על הקרבה

פנו למומחים של התקשרות זוגית

או חייגו עכשיו:

הילד חזר בתשובה 9 עצות שיעזרו להורים של חוזרים בתשובה לשמור על הקרבה.

הבן/הבת חזרו בתשובה? אתם מבולבלים?
9 עצות שיעזרו להורים של חוזרים בתשובה לשמור על קרבה / הרב עמי ברעם במאמר אישי עם כלים מדהימים להתמודדות המאתגרת.

(1) ניסיתם להבין את הסיבות לשינוי שילדכם בחר? 

תשאלו את עצמכם – האם אתם יודעים מה הצורך עליו עונה החזרה בתשובה לילד שלכם?. חזרה בתשובה תמיד עונה על צרכים מסוימים של מי שבוחר בדרך זו. קל יותר להבין את התהליך אם מבינים על אילו צרכים הוא עונה.

תרצו לשמוע עוד על תכנית "התקשרות זוגית"?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

הנה דוגמאות לצרכים שעבורם חזרה בתשובה יכולה להיות מענה לגיטימי:

  • צורך במשמעות.
  • צורך בהשתייכות לקהילה צורך עם ערכים שאני מזדהה איתם.
  • צורך באוטונומיה – לבחור לעצמי את נתיב חיי.
  • צורך לחגוג אירועים משמעותיים במעגל החיים האישי ובמעגל החיים של העם.
  • צורך באותנטיות ובביטוי עצמי.
  • צורך בכיף, משחק ושעשוע.
  • צורך בסביבה מכבדת ומתן אמון בבני הקהילה.
  • צורך בהשראה.
  • צורך בסדר ומובנות של הקיום.

ולפעמים אף צרכים בסיסיים כמו חום אנושי, אוזן קשבת, כבוד, הבנה, מזון וקורת גג.

קחו דף ועט והכינו לעצמכם רשימה של צרכים, תוכלו אפילו להיעזר ברשימה החלקית שהבאנו. ליד כל צורך כתבו את באיזה אופן הוא מקבל מענה בסביבה החדשה שילדכם בחר בה. זה שלב ראשון של מתן הכרה ולגיטימיות לדרכו, שהוא תנאי בסיסי לקשר בריא ומכבד.

(2) דברו איתם 'יידישקייט' 

גם אם לא ייחסתם למורשת היהודית שלכם חשיבות מיוחדת ופשוט חייתם את חייכם, אתם אלה שהעברתם אותה לילדכם.

תרצו לשמוע עוד על תכנית "התקשרות זוגית"?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

כעת הילדים שלכם שמים מראה בפניכם וכמו מזמינים אתכם לבחון את הזהות היהודית שלכם.

ברור שאין כוונה שתאמצו דעות זהות לאלה של ילדכם שחזר בתשובה. אולם מפגש מחודש עם מקורות יהודיים, בכל פרספקטיבה שתבחרו עשוי להיות כר פורה לשיח עם ילדכם.

כאבא לחוזר בתשובה אני לפעמים מפתיע אותו עם התבוננויות חדשות בפרשת השבוע, קודם כל זה מכבד אותו ונותן לו מקום ומעבר לכך, זה מהווה בסיס לשיחה עבור כל בני המשפחה.

היום יש התייחסויות רבות של אנשי רוח שונים ומגוונים למורשת היהודית. לא חייבים לפתוח ספרים גדולים עם כריכות עור ואותיות מוזהבות, כדי להיחשף לאוצרות המורשת היהודית ולהתייחסויות מרתקות אליה ממגוון זוויות רעננות.

(3) תכננו את התגובה שלכם 

לאופן בו תגיבו לתהליך החזרה בתשובה, יש השפעה רבה על אופיו הכולל של התהליך.

באופן טבעי, אדם שחש קרוב להוריו ומשפחתו ומרגיש רצוי ומקובל בביתו, מי שיש לו אוזן קשבת אותה יוכל לשתף בלבטים ובשאלות, סביר שאדם כזה ישאר קרוב לבית הוריו, בכל נתיב שבו יבחר.

לעומת זאת, תגובות כמו התנגדות חריפה, זלזול, חוסר הבנה ואי הכרה, רק ירחיקו. לא פלא שחוזר בתשובה שנתקל בתגובות מסוג זה, לא ישמח לחזור לבית הוריו, ימעט בביקורים ואף יפנה לנתיב בעל נטיות בדלניות יותר.

בחנו את אופי היחס שלכם לילדכם. אם אתם מזהים שזלזלתם, דחיתם, או נקטתם כל תגובה מרחיקה אחרת, זה הזמן לערוך חשבון נפש, שאחריו תבוא התנצלות כנה. זה הבסיס שעליו אפשר להתחיל מהלך של בניית אמון מחודש.

 

(4) אל תתרגשו מהשכנה בסופר 

הרבה הורים לחוזרים בתשובה חוששים מ'מה יגידו השכנים?'
זוהי אחת האשליות הגדולות ביותר כי 'מה יגידו השכנים?' הוא רק שיקוף מועצם של מה אתה עצמך מרגיש כלפי התהליך. דיברתי עם אמא שפגשה שכנה בסופר שאמרה לה 'שמעתי שהבת שלך חזרה בתשובה' האמא לא התרגשה ופשוט ענתה 'כן, הבת שלי מדהימה, היא מחפשת אמת ויושר וערכים, אבל מהטון של השאלה שלך זה נשמע שאת מתייחסת לחזרה בתשובה כמו לפשע. הבת שלי לא פושעת, היא צדיקה'.

חשוב להבין ש'מה יגידו השכנים?' בסופו של דבר קשור למה אנחנו אומרים לעצמינו על התהליך הזה.

נסו בינכם לבין עצמכם לעשות רשימה של תכונות טובות של ילדכם שמקבלות ביטוי בעקבות החזרה בתשובה.

חיפוש אמת, אושר וסיפוק, מוטיבציה ללימוד, שאיפה ליושר, חריצות ופעלתנות וכן הלאה תכונות שקשורות ובאות לידי ביטוי אצל הילד שלכם. אתם יכולים להיות בטוחים שבפעם הבאה, גם השכנה בסופר תאמץ אתת נקודת המבט החיובית שלכם.

 

(5) דברו על הפחדים 

חזרה בתשובה מעלה המון פחדים אצל ההורים: פחד שהילד שלכם לא יקבל אתכם, שירצה שאתם תשתנו בשבילו, שלא ימצא את מקומו בחברה, שלא יעמוד ברשות עצמו ושתצטרכו לתמוך בו שנים ארוכות, שיהיה בינכם ריחוק, שהוא לא יבוא לבקר, שלא תצליחו למצוא שפה משותפת.

השינוי מפחיד. בטח כשזה שינוי של דרך חיים. אולם, ברור לכל הורה שמגיע שלב בו הילד הוא 'בעל הבית' על חייו, לכן, סביר שסנקציות, לחצים ושיחות שיכנוע לא יהיו כלי אפקטיבי לשמירה על קשר טוב וקרוב עמו.

כדאי לקבוע איתו שיחה, או כמה שיחות ובהן להעלות את הפחדים והחששות ולדבר עליהם בגלוי. הניסיון מלמד, שבשיח בוגר ומכבד אפשר להגיע להבנות מרשימות. תתפלאו לגלות שהילד שלכם חולק אתכם חלק נכבד מהחששות

(6) עזרו להם לבחור בתשובה מאוזנת 

מהי בעצם חזרה בתשובה? ישנה נטייה לעשות למושג התשובה רדוקציה לתחום הדתי-פולחני. אולם חזרה בתשובה במובנה הפשוט עבור החוזרים בתשובה היא תהליך של שיפור ואיזון בכל תחומי החיים.

למשל, אדם שחי בהזנחה גופנית, ללא הרגלים של הגינה אישית סדר וניקיון ומחליט לקחת את עצמו בידיים. מתחיל לצחצח שיניים בקביעות, לעשות מקלחת בכל ערב, לישון במידה מספקת, להסתפר בתדירות הנדרשת, מקפיד על לבוש נקי, הוא במובן הפשוט ביותר 'בעל תשובה'.

אך החיים האנושיים רחבים וכוללים תחומים רבים: תעסוקה מקצועית, משפחה, קהילה, זוגיות, הורות, כושר גופני, חיי רוח ועוד היד נטויה.

שאיפה לתת תשומת לב לכל תחום חיים ולהתוות דרך מעשית לשיפורו ואיזונו, היא דרך התשובה המאוזנת.

מרבית בעלי התשובה שמים דגש על הפן הדתי-פולחני ומקדישים לו שעות רבות בין השאר, מכיוון שהם מרגישים שהם צריכים לפצות על שנים רבות בהן לא היו מודעים כלל לתחום זה. אולם אין משמעות הדבר שהם זנחו כליל את התחומים האחרים.

משימת חייו של בעל התשובה היא להגיע לחיים מאוזנים של חיבור בין חומר לרוח וזו היא גם תמצית היהדות.

 

(7) קבלו אותם כמו שהם 

אחד הגורמים המובהקים, שעושים סיטואציה מורכבת בלאו הכי, לסיטואציה ממש בלתי נסבלת, הוא חוסר הנכונות של ההורים להשלים עם המציאות.

הם אומרים לעצמם, גם בתיכון הוא גידל שיער וכשהתגייס לצבא קצץ אותו, הייתה תקופה שהוא הלך עם שרוואלים וגם זה כבר עבר. גם החזרה בתשובה היא אופנה חולפת.

בהתאם לכך, בכל מפגש הם מנסים להשפיע עליו ולשכנע אותו לחזור להיות נורמלי, לחזור להיות כשהיה.

לרוב, ההתנגדות הזו רק מעודדת את הילד להגביר את האינטנסיביות של החזרה בתשובה. ואצל ההורה היא יוצרת מתח תמידי וחוסר קבלה של הילד, בד בבד עם חוסר קבלה של המציאות.

לכן, כדאי לקבל את הילד שלכם כמו שהוא, לנסות להבין אותו ולהתעניין במה שעובר עליו. זוהי הדרך המיטבית לשמור אותו קרוב. ככל שתתקרבו אליו תגלו שלמרות שהשינוי החיצוני נראה עצום, בפנים יש נקודה שאף פעם לא משתנה.

 

(8) לכו עם עין טובה 

השתדלו בכל כוחכם לראות, לחפש ולמצוא את הטוב הטמון בכם ובזולתכם ובפרט באנשים הקרובים לכם ביותר. בטח בהורים שלכם, שדאגו לכם וטרחו עבורכם מיום לידתכם עד היום הזה ונטעו בכם כמה וכמה מידות טובות והנהגות ישרות, גם אם לא לימדו אותן כסעיפים ב"שולחן ערוך".

ככל שתכירו בטוב של הזולת, אתם תרוממו אותו ותגרמו לו שיראה גם כן את הטוב שיש בו.

הדרך היחידה להגיע לבן אדם ולנגוע בו ממש, היא על ידי העלאת ערכו.

אם הבן אדם ירגיש שכשהוא נמצא במחיצתכם הוא רצוי, מוערך ומקובל – הוא גם יהיה פתוח לקבל מכם. קחו כמה דפים ועט. הקדישו כל דף לאדם קרוב כלשהו ומלאו את הדף בנקודות הטובות שיש באותו אדם. קראו את הדף לפני כל פעם שאתם נפגשים עם אותו קרוב. השינוי ביחסים יורגש מיד.

 

(9) הסתלקו מן הספק 

ככל שיהיה לכם ברור יותר מהם הגבולות ההלכתיים שלכם ותדעו להגדיר אותם בבהירות ובנינוחות, בדרכי נעם ובשלום, ימנעו מתחים. המתחים נוצרים כאשר הגבולות מעורפלים. במצב כזה, הגבולות מתגלים רק כאשר "מזוהה נגיעה בגדר" ואז כבר יש התראה, כל הנורות האדומות נדלקות והמצב מוגדר כ"מצב חירום".

הניסיון מלמד, שחוזרים בתשובה נוטים להחמיר במקרים של חוסר ידיעה.

העצה לזה: מבעוד מועד, בררו היטב את ההלכות עם רב בקי בנושא שמקובל עליכם , ושאתם מקבלים את דעתו. אם מתעורר ספק, התייעצו עם רב בזמן אמת, זהו כלי יעיל ובדוק למניעת מתיחות, כמו שנאמר "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם" .