אני רוצה ללכת ללמוד בישיבה, וההורים מתנגדים, מה עושים?

פנו למומחים של התקשרות זוגית

או חייגו עכשיו:

כל המאמרים

או חייגו עכשיו:

זו השאלה שקיבלנו השבוע, והיא אכן מורכבת בדיוק כמו שהיא נראית. מצד אחד, האדם השואל כבר נמצא בגיל עצמאי, הוא אחרי צבא, שם כבר הוטל עליו כובד האחריות של החיים, סמכו עליו בקבלת החלטות מורכבות – ויש לו זכות בחירה לגבי איזה אורח חיים הוא רוצה לחיות. ומצד שני, מוטלת על הכף מצוות כיבוד הורים, והחובה שלנו לכבד אותם היא חובה מוסרית וגם הלכתית. מעבר לעניין הזה נמצאת עננת המתח והלחץ שלא מרפה ואף משרה אנרגיה לא נעימה בבית ובמשפחה, והדילמה מורכבת.

הבקשה האמתית של ההורים

תרצו לשמוע עוד על תכנית "התקשרות זוגית"?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

שואל יקר, אנחנו אתך. היינו במקום שלך ואנחנו מבינים את הדילמה שעוטפת אותך. נכון, אתה כבר אדם בוגר, ויש לך את הזכות המלאה לבחור את הדרך שלך, כמו שעשית בחיים עד כה, כמו שעשית בצבא וכמו שהיית עושה לו היית יוצא ללמוד באוניברסיטה. אך יחד עם זאת חשוב לך מאד לכבד את ההורים ולא לעשות משהו בניגוד לדעתם, וזה נפלא. העניין כאן הוא שבקשתם האמתית של ההורים שלך היא אחרת ממה שנראית לכולנו במבט מיידי על ההתנגדות שלהם. והיא אפילו דיי פשוטה: הם לא מעוניינים שאתה תלך ותתנתק מהם. בתהליך של חזרה בתשובה יש תהיות רבות ופחדים אינסוף. זהו שטח לא מוכר עבור ההורים שלך ובני משפחתך, הם לא יודעים מה מתרחש שם, פעמים רבות הטלוויזיה והעיתונים לא עושים חסד למגזרים שומרי תורה ומצוות וכך הדבר נצבע בעיני הוריך.

לשמור על קשר אמתי

ולכן, עליך להראות להוריך, שלא רק שאתה לא מתנתק מהם ומהמשפחה, אלא דווקא מחזק את הקשר עם כולם. אמנם בחרת את הדרך שלך אך היא לא דרך של קריאת תיגר ושל התנתקות. היא דרך של חיבור ושל אחדות. ככל שתחזק את הקשר המשפחתי , משם תוכל לצמוח לדרך חופשיה שבחרת לך. שהרי להורים לא ממש אכפת אם אתה תלמד בשיבה ולא שיש להם משהו נגד המסורת. בעינינו החשש העיקרי שלהם הוא שמא אתה מתנתק מהמשפחה שלך והולך לך לעולם מוסתר ושונה שהם לא מכירים ואין להם שם שליטה ואחיזה במה שיקרה לך.

ללמוד ולהתפתח אך לא לברוח

תרצו לשמוע עוד על תכנית "התקשרות זוגית"?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם:

בנוסף, הקשב לליבך, האם אתה מעוניין ללכת לישיבה כי אתה מעוניין ללמוד תודה ולהתפתח? או שמא כדי לברוח? אם אתה אדם בעל מקצוע, דע שיש עניין גדול לשלב את התורה בחיים הרגילים, הארציים שלך. לשבת ללמוד בישיבה עד החתונה זה דבר ראוי ונכון, כדי שתוכל לבנות בית על אדני התורה ולהקים יסודות יציבים רוחניים הלכתיים טובים לבית שתבנה. אך לאחר מכן תצטרך לצאת אל החיים ולהשפיע את האור הזה אל תוך העולם הזה, האנשים סביבך, משפחתך הגרעינית והמורחבת. וזה מה שההורים שלך צריכים לראות, שזה שאתה הולך ללמוד בישיבה לא יהפוך אותך לאדם נזקק ותלוי באחרים, אדם שאיננו מסודר כלכלית, ולא מצליח לסיים את החודש. להיפך! הראה להם שאתה אדם אחראי למעשיך, עושה את צעדיך מתוך תבונה וחשיבה קדימה, וזוהי עבודת השם האמתית שלך. ללכת בדרך שלך תוך כדי הקמת משפחה, יסודות תורניים טובים, ואחריות על הפרנסה. זה מה שבאמת יוכיח – האם בנית את עצמך או שמא ברחת.