ימים נוראים, גם לזוגיות? ומהי תשובה על אמת?

פנו למומחים של התקשרות זוגית

או חייגו עכשיו:

כל המאמרים

או חייגו עכשיו:

ימים נוראים, גם לזוגיות? ומהי תשובה על אמת?

עמי ברעם

הנה קרבים ובאים ימי אלול והחגים, שנקראים גם ימים נוראים, הם מתחילים בראש חודש אלול – חודש הרחמים והסליחות, וממשיכים אל ראש השנה, יום כיפור וסוכות.
ניתן לפרש את המילים ימים נוראים בשתי צורות. האחת, כפי שהתכוונו חז"ל – ימים נוראים מלשון ימים נשגבים ומיוחדים, והשנייה – מה שיקרה לנו אם נשכח לרגע מהעבודה הפנימית שעשינו לאורך כל השנה, אם נזנח את משפחתנו ואת התהליך שעשינו, הם יהיו ימים נוראים במובן הלא חיובי של המילה.
ימים נוראיים לזוגיות?
אם נשאל עורכי דין לענייני גירושין, נגלה כי לאחר תקופת החגים נמצא הפיק הגדול של המחלוקות והבקשות לפירוק הבית. תקופת החגים היא תקופה לחוצה, וטומנת בחובה את כל התירוצים וההצדקות להתפרצויות לחץ, לחרדות, לחוסר התחשבות ולתשובה מדומה ולא אמתית. כל זה קורה אצל משפחות רגילות, אז מה קורה אצלנו – זוגות מעורבים חילונים ודתיים ? שממילא מהלכים על חבל דק ומנסים לצלוח את כל השנה בצורה בריאה שמחה וטובה ?
חודש אלול הוא חודש החיפוש, התהליך, הקרבה, התשובה.
מה אנחנו מחפשים? ראשית אנו תרים אחר עצמנו, אחר מקומנו, משמעותינו בזוגיות שלנו, במשפחה שלנו, מה אנחנו יכולים להוסיף לעולם הזה ובמה שגינו. אנו מחפשים את הקשר האמתי שלנו עם הבורא והבריאה.
רבים מבעלי התשובה תופסים את חודש אלול בקיצוניות רבה ומתחילים לדקדק בהלכות עד דק, מחמירים לפתע בקיום המצוות ונכנסים לאיזשהו "טראנס" של הקפדה וקפדנות.
קהלת אומר לנו בפירוש: "טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ כִּי יְרֵא אֱלֹהִים יֵצֵא אֶת כֻּלָּם" אסור לנו לשכוח את התכלית שלמענה קיים בכלל חודש אלול. אפשר לעשות את התשובה בדרך של אמת.
אצל זוגות מעורבים דתיים וחילוניים, כאשר אחד מבני הזוג מחפש וחוקר אחר האמת, עליו לדעת שיש את האמת כפי שהיא, ויש את האמת לאמיתה.
מהי תשובה של אמת?
האמת כפי שהיא פירושה – לקיים את ההלכה כפי שהיא נראית לנו, ולא להגדיל ראש ולבדוק את שאר הפרמטרים שסביב ביחד עם רב או משפיע. מקרה דומה הוא מקרה של חסיד שוטה. מישהו שמעוניין להתחסד ולהיות צדיק, אך עושה זאת בדרך שאיננה נכונה.
ויש את האמת לאמיתה – האמת לאמיתה היא חישוב של מכלול המעשה בהתאם למציאות ולאפשרויות הקיימות. בפרקי אבות כתוב – "איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם, כל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם". כלומר – איך נוכל לבחון האם עשינו תשובה אמיתית של חודש אלול, תשובה שהיא אמת לאמיתה? האם אנחנו מייצרים נחת רוח לבורא?
נוכל לבדוק זאת על ידי כך שנבדוק את סביבתנו.
האם אשתי שמחה בתהליך שלי? האם היא מרגישה חלק ? או שהיא מרגישה שיש אווירה של קיצוניות חרדה ואובססיה? האם ילדיי חשים את הקדושה באוויר? או את הפחד?

ולכן, אם אתה בעל תשובה, זוהי לא חכמה להתנהג כאילו נולדת חרדי מבית ולדקדק בדקדוקי הלכות על חשבון הסביבה, האישה, ההורים והילדים. התשובה האמיתית היא החיפוש של כל המכלול. היכן הוא המקום המתאים לי, המתאים למשפחתי, היכן אנחנו ניצבים על הדרך הטובה וכמה אנחנו מתקדמים בה.
תשובה של אהבה
מה נוכל לעשות על מנת להעצים את האהבה שלי ושל סביבתי לבורא, לתורה ולמעשים הטובים. להשיב אל הלב את הטוב. תשובה אמתית היא תשובה שמתפתחת, "אמת מארץ תצמח" , אנחנו מצמיחים את האמת לאט לאט, משקים אותה בעדינות ובסבלנות ובאהבה. לא "מפילים" אותה על מישהו אחר ככפיה.
חודש אלול הוא זמן להתבוננות, להתעוררות, להתחלות חדשות, לברוא מחדש את קו הרצף של המשפחה של החזון ושל הזוגיות כקו ישר, בעל יעדים ומטרות ראויים וישימים לטווח ארוך ולטווח קצר. ואז הימים הנוראים הללו יהיו עבורנו ימים נשגבים וטובים. כפי שראוי להיות באמת.

תרצו לשמוע עוד על תכנית "התקשרות זוגית"?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם: